Skip to main content

(En neen, het is niet wat je denkt) 

Als toegewijde schrijvers van taal en woord zetten we ons dagelijks in om de meest betekenisvolle verhalen te bedenken voor onze klanten. Daar komt best wat bij kijken. Creativiteit. Bezieling. Inlevingsvermogen. Nauwkeurigheid. Inzicht. Professionaliteit. En vooral: veel, héél veel liefde voor taal. 

Net zoals taal evolueert, doet technologie dat ook. Bigger, better, faster, stronger. De introductie van AI-wunderkind ChatGPT vorig jaar bracht dan ook een kleine aardverschuiving teweeg. In veel sectoren. Niet in het minst in die van ons. Fatalisten en doemdenkers spraken al meteen over het doodvonnis van de copywriter. 

“Geschreven content? Dat laat je voortaan toch gewoon aan een bot over?” 

Wij wisten gelukkig beter. In plaats van de messen te slijpen en AI de oorlog te verklaren, kozen we resoluut voor een make love, not war-aanpak. Niet alleen omdat we een peperkoeken hartje hebben, hier bij ZINNIG. Wél omdat we vernieuwing graag omarmen als ze bijdraagt aan het allerbeste eindresultaat. Met een open blik en veel nieuwsgierigheid gingen we daarom na waar precies de mogelijkheden en beperkingen van een AI-taalmodel lagen.

De illusie ‘Ik geef een opdracht in en krijg er een kant-en-klare whitepaper voor terug’ werd snel doorprikt. Hoe welomschreven je prompt ook mag zijn, de reikwijdte van een bot blijft beperkt. Maar, in een puur ondersteunende rol bleek ChatGPT wél perspectieven te bieden. Een superstagiair, zeg maar.  

Dit is waar we ChatGPT vandaag voor gebruiken

Creatieve ondersteuning

Het schrijven van content vergt frisse ideeën, vernuft en een flinke dosis creativiteit. Op momenten dat writer’s block optreedt kan ChatGPT dienen als onuitputtelijke bron van ideeën en invalshoeken. Voorzetjes die je op het juiste pad zetten. Onafgewerkte ideeën die je kan polijsten tot een welgevormd concept. Een startpunt om vanuit te vertrekken.

Inhoudelijke ondersteuning

Als copywriter moet je van alle markten thuis zijn. Van kunst tot compressor. Onze klanten komen namelijk uit élke sector. Dat maakt de job net zo boeiend. Thema’s waar we minder bekend mee zijn kan ChatGPT verhelderen en verrijken met relevante informatie en inzichten. Zo hoeven we niet eindeloos door webpagina’s te scrollen om net dat stukje ontbrekende informatie op te snorren. Niet onbelangrijk: de info die we daadwerkelijk gebruiken toetsen we ook altijd nog even af bij andere bronnen.

Semantische ondersteuning

Je wil iets omschrijven met een woord dat op het puntje van je tong ligt, maar het eureka-moment laat op zich wachten. Ken je het gevoel? ChatGPT helpt ons een handje om tot een juiste omschrijving te komen. Het is een beetje zoals synoniemen.net on steroids. Het maakt dat we uitsluitend raakschieten met onze formuleringen en precies de juiste betekenis kunnen overbrengen naar de lezer toe. 

Vertalende ondersteuning

In tegenstelling tot een tool zoals Google Translate blinkt ChatGPT uit in het begrijpen van context. Vertaaltools zetten in op snelheid en nauwkeurigheid, maar we merken op dat de woordkeuze van ChatGPT vaak beter aansluit bij de bestaande inhoud en tone of voice. Opnieuw: met een korrel zout te nemen. ChatGPT mag dan wel over een rijke taalvaardigheid bezitten, het model is niet geoptimaliseerd voor ‘pure’ vertaaltaken.

Een mooi lijstje.

‘Waarom doe ik het in dat geval niet gewoon zelf?’ horen we je hardop denken.

Dit is waar een copywriter van vlees en bloed meerwaarde biedt

 

  1. Menselijke creativiteit: ChatGPT mag dan wel een voorzetje kunnen geven – scoren kan enkel een mens van vlees en bloed. Als content creators beschikken we over een grote verbeeldingskracht die ons in staat stelt om wervende woordcombinaties op het blad te toveren. Geen dertien-in-een-dozijn teksten, wel originele content die knalt en knettert. Zo ben je als klant verzekerd van een hoogst unieke tekst die je nergens anders terugvindt.
  1. Strategisch maatwerk: een boodschap op maat van je onderneming … en je eindklant. Dat vraagt om scherpe inzichten in jouw behoeften én die van je doelgroep. Samen met onze klanten scheppen we een strategisch kader waarin we onze content schrijven. Als taalkundige kameleons kruipen we vakkundig in de huid van de lezer. Enkel op die manier kunnen we overtuigende content schrijven die naadloos aansluit bij jouw bedrijfsidentiteit. Creatieve flexibiliteit is een menselijke vaardigheid.
  1. Kritische blik: ChatGPT pretendeert een allesweter te zijn. De alfa en de omega. De bron van alle waarheid. Wel, niet dus. De bot spuit helaas véél onzin uit. Ook op het vlak van taal en woord. Een welomschreven prompt helpt je dan misschien wel op weg … er is écht meer voor nodig om waardevolle content te creëren. Creativiteit, bezieling, inlevingsvermogen, nauwkeurigheid, inzicht en professionaliteit zijn essentieel om het kaf van het koren te scheiden.
  1. Taaltechnische vaardigheden: je zal ChatGPT niet zo snel betrappen op taalfouten. Maar een tekst heeft meer nodig dan grammaticale coherentie. Een copywriter weet hoe hij de juiste tone of voice, stijl en structuur moet implementeren. Hij geeft niet alleen vorm aan een tekst, maar waakt ook over samenhang, flow en relevantie. En blijft schaven tot die helemaal goed zitten. ChatGPT daarentegen is een micro-, geen macromanager.
  1. Storytelling: copywriters zijn verhalenvertellers. Ze scheppen een narratief, een boodschap die zodanig is opgebouwd dat ze maximaal resoneert bij de lezer. Niet alleen in creatieve proza, maar ook in webteksten, mailings en blogs. Ze laten een blijvende indruk achter. ChatGPT ontbreekt de empathie en contextuele kennis om op een wervende manier de juiste boodschap over te brengen. 

Allemaal goed en wel. Maar hoe kan ik erop vertrouwen dat jullie verantwoord omgaan met AI? 

 

Dit zijn de best practices die we strikt naleven

 

  1. Copy-paste: we kopiëren en plakken nooit rechtstreeks tekst uit ChatGPT. Niet alleen vanwege plagiaat (AI ‘schrijft’ geen teksten maar bundelt uit bestaande teksten van het internet), maar ook om de waarde van unieke copy naar klanten toe te waarborgen. De liefde voor het vak, weet je wel.
  1. Privacy: we gebruiken geen concrete eigennamen, productnamen of bedrijfsnamen van onze klanten in onze conversatie met ChatGPT met het oog op gegevensbescherming.
  1. Analyse: elke ChatGPT-output wordt zorgvuldig gecheckt en kritisch geanalyseerd. Blind vertrouwen is taboe. Fact-check is essentieel. Interne kwaliteitsbewaking is onze modus operandi.
  1. Ken je limieten: we gebruiken ChatGPT uitsluitend waar het steek houdt. Het doel is om onze workflow zo efficiënt mogelijk te maken en kwaliteit te maximaliseren. We gaan de hulp van ChatGPT niet inroepen om elke letter te schrijven.
  1. Niet voor iedereen: we begrijpen dat sommige klanten liever niet willen dat we ChatGPT gebruiken voor hun project. Die keuze wordt volledig gerespecteerd. 

Fijn, maar wat levert het mij als klant uiteindelijk op?

 

Dit is de meerwaarde voor onze klanten

 

  1. Efficiënte doorlooptijd: dankzij ChatGPT kunnen we een efficiënte doorlooptijd garanderen. Geen haastwerk, wel een geoliede workflow met een minimum aan creatieve droogte.
  1. Betere kwaliteit: de kwaliteit van onze teksten wordt versterkt door de combinatie van menselijke expertise en technologische ondersteuning. Boeiende content die de boodschap op een foutloze manier, effectief overbrengt.
  1. Meer creatieve output: ChatGPT kan een ondersteunende rol bieden bij het genereren van nieuwe ideeën, invalshoeken en benaderingen voor contentcreatie zodat onze copywriters hun creativiteit maximaal kunnen ontbolsteren.

Wat door vele in het vak als een bedreiging gezien wordt, zien wij als een opportuniteit. De symbiose tussen technologische efficiëntie en menselijke creativiteit resulteert in een bigger, better, faster, stronger eindproduct. Dat komt ons allemaal ten goede.

Net daarom spelen we open kaart.

Vragen over ons AI-beleid? We beantwoorden ze graag.

En neen, je krijgt geen bot aan de lijn.

Beloofd. 

Michael

Naarstige kribbelaar van woord en beeld. Denkt in slagzinnen, alliteraties en onomatopeeën. Liefhebber van vreemde talen. Dartelt met gusto over de tennisbaan. Kijkt met grote ogen naar de geopolitieke wereld van vandaag, gisteren en morgen. Gezonde dorst voor digital en tech.


Evi Maquoi
evi@zinnig.be
+ 32 496 37 45 27


Hilde Neven
hilde@zinnig.be
+ 32 486 80 87 11

Algemene voorwaarden
Cookie policy - Privacy policy