Een goede homepage? Da’s simpel: je bezoekers moeten – in een oogopslag – begrijpen wat je doet. Als ze moeten doorklikken en dieper moeten graven naar dat antwoord, is je opzet mislukt. ZINNIG schreef al mee aan heel wat websites en serveert enkele tips!
Trek de aandacht
De websitebezoeker van vandaag heeft de gemiddelde aandachtsspanne van een vis. Je moet hem dus uit z’n tent lokken. Hoe je dat doet? Dat kan met een creatieve of catchy baseline, maar evengoed met een vraag of een gerichte boodschap. ‘Op zoek naar groene schoonmaakhelden voor in huis?’ Wie jaagt op ecologische poetsproducten is onmiddellijk getriggerd. Het is slim om de nood van je klanten te benoemen. Of het voordeel dat ze uit je dienst of product halen. Zo vergroot je de kans dat ze vanachter hun laptop enthousiast ja-knikkend richting je contactpagina surfen.
Toffe voorbeelden die de toon zetten (al dan niet uit onze pen):
- ‘Op zoek naar marketing in gewonemensentaal? Je hebt ons gevonden.’
- ‘Van jouw administratie krijgen wij energie.’
- ‘Elke druppel telt. Jouw waterexpert, steeds in je buurt.’
- ‘Als jij het kan dromen, kunnen wij het bouwen.’
Ga voor logisch en klinkend
Een logische opbouw van je homepage is een volgorde die voor jou belangrijk is. Er is geen onze size fits all. Vind je het belangrijk dat je klanten je cases als eerste zien? Zet die dan bovenaan. Meestal begin je met wie je bent en wat je doet en brei je daar al scrollend op verder. Het is daarbij ook heel belangrijk dat je een toon kiest die bij je bedrijf past. Een homepage in u-vorm oogt misschien wel professioneel, maar je komt ook over als een koele kikker en creëert afstand voor een potentiële klant. Hou het casual wanneer het kan. Zo mag je sneller telefoontjes verwachten.
Geef je lezer klik- en scrolruimte
Een goed geschreven homepage staat niet bomvol tekst. Wanneer je de lezer geen ruimte geeft om te ademen tussen het lezen door, wordt die overweldigd. Een tactiek die resulteert in afhakers. Door genoeg witruimte te voorzien en te werken met tussentitels en korte behapbare alinea’s – van twee tot vier lijnen – vindt de lezer een weg in je aanbod. Ook opsommingen in puntjes werken goed voor de leesbaarheid. Pas er wel voor op dat je niet te weinig tekst gebruikt. De essentie opzoeken is prima, maar te weinig informatie frustreert de websitebezoekers alleen maar.
Skip vaktaal
Hoe graag je ook wil uitpakken met je kennis, complex vakjargon hoort niet thuis op je website. Hoe moet de gemiddelde mens in hemelsnaam weten wat een lambdawaarde is wanneer ze op zoek zijn naar een partner om hun dak te isoleren? En juridische terminologie – zoals verweerder, exploot of comité mixte saisin – klinkt Chinees voor iemand die op zoek is naar een advocaat. Kortom, goed om onder collega’s over te leuteren, maar hou dit soort termen ver weg van je website. Of leg ze voldoende uit als je ze toch wil gebruiken.
Verdrink niet in je CTA’s
Via je homepage maak je potentiële klanten warm voor jouw organisatie. Maar daar stopt het niet. Na die aangename eerste handdruk aan de voordeur wil je de lezer ook laten binnenkomen en aanzetten tot actie. Dat doe je door je call to action strategisch te positioneren. Onze tip? Overdrijf niet en wees duidelijk. Sla je lezer dus niet met tientallen boodschappen om de oren. Verwijs naar relevante pagina’s op je website of je contactinformatie en maak je call to action kort, krachtig en actief. ‘Ik wil dat e-book’ geeft net iets meer goesting dan ‘Vraag nu je e-book aan’. Impact zit in de kleinste details.
Conclusie? Een homepage moet er boenk op zijn. Moet goesting geven om door te klikken en te scrollen. Maar moet bovenal doen kriebelen om je te contacteren, om jou en je diensten beter te leren kennen.
Moeite mee? ZINNIG is thuis in homepagina’s en websites. We helpen je graag vooruit!